میلیونها آمریکایی با این مسئله درگیرند که دیگر همچون گذشته نمیتوانند زندگیای در زمرهٔ طبقهٔ متوسّط داشته باشند. در خانههایِ مردم در سراسرِ کشور، میزِ آشپزخانهها پر از قبوضِ معوّقه است. چراغِ خانهها تا دیری از شب سوسو میزند. پشتِ هم جمع و تفریقهایی تکراری، بارها و بارها…
مصاحبه با کانِتوٚ شیندوٚ
در اینجا بخشی از متنِ مصاحبهٔ جۆن مِلِن با کانِتۆ شینْدۆ را میخوانید که در سالِ ۱۹۷۲ میلادی تهیه و تنظیم شده است. جۆن ملن نویسندهای در زمینههایِ گوناگونی چون سینما است و کانتۆ شیندۆ از نسلِ فیلمنامهنویسان و کارگردانانِ موجِ نویِ سینمایِ ژاپن پس از دورانِ جنگ. کِئوشیرۆ کوساکابه که از…
نگاهی به فیلمِ «پرترهٔ دوشیزهای شعلهور» (۲۰۱۹)
تماشایِ اثرِ بهیاد ماندنی و صریحاً انقلابیِ سِلین سییاما، یعنی چهارمین ساختهٔ بلندِ او با عنوانِ «پرترهٔ دوشیزهای شعلهور»، مرا وامیدارد به همهٔ آن درامهایِ تاریخیِ تصنّعیای بیندیشم که توانستهام تا صحنهٔ آخرشان سر کنم. اغلبِ اوقات فیلمهایِ میراثمایه و وجههآور مخاطبِ خود را زنان هدفگذاری میکنند، امّا…
چاپلین و عصر جدیدش
سینمای صامت شاهد ظهور چهار نابغه در گونهٔ کمدی بود. باستر کیتن، هارولد لوید، هری لَنگدن و چارلی چاپلین. اگر کیتن با چهرهٔ سنگیاش، هری لنگدن با چهرهٔ کودکوار معصومش و هارولد لوید با صورت پودر‑زدهاش آثار جاویدان خود را میساختند، چاپلین اما با ولگردش تصویری واضح از افراد فرودست جامعه ارائه میکرد…