مصاحبه با کانِتۆ شیندۆ

در این‌جا بخشی از متن مصاحبهٔ جۆن مِلِن با کانِتۆ شینْدۆ را می‌خوانید که در سال ۱۹۷۲ میلادی تهیه و تنظیم شده است. جۆن ملن نویسنده‌ای در زمینه‌های گوناگونی چون سینما است و کانتۆ شیندۆ از نسل فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانان موج نوی سینمای ژاپن پس از دوران جنگ. کِئوشیرۆ کوساکابه که از…

نگاهی به فیلم «پرترهٔ دوشیزه‌ای شعله‌ور»

تماشای چهارمین اثر به یاد ماندنی و بی‌شک انقلابی سلین سیاما، مرا وامی‌دارد به تمام آن درام‌های تاریخی پوشالی و تصنعی‌ای بیندیشم که در طول سالیان دیده‌ام. فیلم‌های پرطمطراقی دربارهٔ اشراف‌زادگان، که معمولاً برای زنان محصولی سفارشی و کلیشه‌ای‌ هستند؛ بسیار کم پیش می‌آید که در این دسته فیلم‌ها…

جایگاه «مرد مؤخر»

فریدریخ ویلهلم مورنا، دو سال پس از ساخت «نوسفراتو: سمفونی رعب و وحشت»، فیلم بعدی خود را در گونه‌ای ساخت که بعد جای اکسپرسیونیسم را در سینمای آلمان گرفت و آن فیلمی بود در روال کامرشپیلفیلم (معنای تحت‌اللفظی کامرشپیلفیلم «تئاتر مجلسی یا خصوصی» و یا «فیلم طبیعی» است)…

نوسفراتو: سمفونی رعب و وحشت (۱۹۲۲)

فریدریخ ویلهلم مورنا (به اختصار ف. و. مورنا)، یکی از چهره‌های برجستهٔ سینمای آلمان است که از جنبش اکسپرسیونیسم سر بر آورد و فیلمِ خون‌آشامیِ کاملاً شیوه‌پردازانه‌اش (Stylized) به نام «نوسفراتو: سمفونی رعب و وحشت» (۱۹۲۲)، امروزه یکی از کلاسیک‌های این گونهٔ سینمایی است. مورنا در رشتهٔ تاریخ هنر…

انتقام فیلمبردار (۱۹۱۲)

لادیسلاو استارِویچ (۱۹۶۵–۱۸۸۲) در شهر ویلنیوس که اکنون پایتخت کشور لیتوانی است، اما در آن سال‌ها بخشی از خاک لهستان به شمار می‌رفت به دنیا آمد، و فعالیت سینمایی خود را با ساخت فیلم‌های مستند برای موزهٔ قوم‌شناسی شهر خود آغاز کرد. او نخستین انیمیشنش، با نام «نبرد سوسک‌های شاخ‌دار» را…

«ورطه»، جولانگاه آستا نیلسن

«ورطه» (Afgrunden) یا با آن نامی که در آمریکا اکران شد، «زن همیشه بها می‌پردازد»، فیلمی‌ست صامت و از نخستین محصولات قابل‌توجه سینمای نوپا و سرزندهٔ دانمارک در آن سال‌های دور: ۱۹۱۰، ۴ سال پیش از آغاز جنگ جهانی اول. هر چند وقوع جنگ جهانی اول، از نفوذ هر چه بیشتر سینمای دانمارک…

چاپلین، ولگردی که خود سینماست

چارلز چاپلین در ۲۴سالگی، یعنی فقط چند روز پس از ورود به عرصهٔ سینما و بازی در یک فیلم، آن شخصیت خنده‌داری را خلق کرد که برایش شهرتی جهانی به ارمغان آورد و حتی امروزه آشناترین و مشهورترین تصویر خیالی از نوع بشر به شمار می‌رود؛ شخصیتی که نمادی‌ست برای کمدی و حتی خود سینما…

چاپلین و عصر جدیدش

سینمای صامت شاهد ظهور چهار نابغه در گونهٔ کمدی بود. باستر کیتن، هارولد لوید، هری لَنگدن و چارلی چاپلین. اگر کیتن با چهرهٔ سنگی‌اش، هری لنگدن با چهرهٔ کودک‌وار معصومش و هارولد لوید با صورت پودر‑زده‌اش آثار جاویدان خود را می‌ساختند، چاپلین اما با ولگردش تصویری واضح از افراد فرودست جامعه ارائه می‌کرد…